Stockholm Jazz Festival

2013/10/15 § Lämna en kommentar

Igår så inleddes årets upplaga av Stockholm Jazz Festival på Fasching. Kvällen bjöd på en för mig okänd grupp som förband, italiensk-belgiska Ragini Trio. Huvudnumret var de dess då mer välbekanta Subtropic Arkestra som jag skrivit om tidigare.

Ragini Trio består av Nathan Daems på saxofon(er), Lander Gyselinck på trummor och Marco Bardoscia på bas samt inslag av en elektroniskt pålagd sitar. Musiken som kommer från deras första album består av nyarrangemang av klassisk indisk musik, så som bandet tycker att den borde låta. Det är duktiga musiker och ett intressant koncept men trots detta så kan jag inte hjälpa att tycka att arrangemangen känns lite tunna. Man blir lite för beroende av saxofonen för att bära upp låtarna vilket gör att man för att få lite variation ibland faller in i alla-måste-spel-solo fällan. Lander Gyselinck lyckas med konststycket att spela ett solo som för en kort sekund får mig att tänka på Michael Shrieves trumsolo på Soul Sacrifice. Trots att känslan var övergående så får det ses som ett gott betyg. Konserten spelades in av SR och lär väl dyka upp framöver.

Jag har tidigare försökt sätta fingret på exakt vad det är som gör att jag gillar Goran Kajfeš musik så mycket. Trots åskilliga genomlyssningar av så väl Subtropic Arkestras album som hans soloalbum så har jag inte lyckats översätta upplevelsen till ett konkret begrepp. Men när konserten har pågått i bara några sekunder blir det helt uppenbart vad detta något är och varför det var så svårt att identifiera på skivorna. Precis som på deras konsert på Gustav Adolfs torg så är det hans och bandets förmåga att med musik sätta en kompakt, intensiv stämning i rummet. Långt innan det som i traditionell mening är en melodi eller ett solo kommer in så har stämningen i rummet helt förändrats.

En stor del av detta ligger i vad jag under andra omständigheter skulle tänka på som ackompanjemang. Men här är ackompanjemanget som en konsert i sig själv där solostämmorna i all sin ekvilibristiska prakt endast kronan på verket, inte musikens stöttepelare.  Jag har många gånger av hur konstigt det är att denna typ av jazz inte har fått ett större genomslag. Just förmågan att sätta en stämning utan solon och traditionell melodi gör att musiken skulle kunna utgöra ett perfekt soundtrack till en film. Musik som är närvarande utan att hela tiden kräva ens fulla uppmärksamhet. På samma sätt så förundras jag över att jag inte stöt på artister som samplar Goran Kajfeš musik då den har ett sound som är genreöverskridande. Jag kan bara drömma om vad resultatet skulle bli om Madlib gjorde ett försök, likt hans samarbete med Blue Note. Det skulle nog bli en modern klassiker redan från början.

För mig är konsertens absoluta klimax den sista låten innan ”extranumren”, Yakar Inceden Inceden. Om konserten fram till denna punkt har haft ett otroligt driv och energi så blir det här i det närmaste övermänskligt. Tempot går upp, ljudvolymen går upp och energin i rummet når bristningsgränsen. Bastonerna från orgeln känns i kroppen, men som en ljudstöt likt en bastrumma som en vibration som långsamt växer i styrka. Det är högljutt, bröligt, kakofoniskt och det nio man stora bandet ligger hela tiden på gränsen till att överbelasta öronen men utan att någonsin gå för långt. Det är kraften från en yxa men hanterad med samma finess som en skalpell. För den ful-litterärt bevandrade så skulle jag beskriva liveversionen av Yakar Inceden Inceden som hur jag tänker mig att uruppförandet av Maraviglia lät. Fast utan det efterföljande kaoset i publiken.

När en av mina favoritlåtar, Karina, väl spelades som ”extranummer” så kändes det dock som att det inte fanns mer att ge, det gick inte att toppa den förra låten. Under all andra omständigheter så hade det varit en fest för öronen och en källa till musikalisk extas. Men nu så erbjöd extranumren i alla fall en liten stund till återhämtning innan det var dags att bege sig hemåt.

Till vidare är det här den bästa upptagningen jag kunnat hitta från konserten. Men fransk Tv var på plats och filmade det hela. Så om The Pirate Bay står oss bi så kanske hela konserten finns tillgänglig om ett tag.

Taggad: , , , , , , , , ,

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Stockholm Jazz FestivalEndast för förryckta.

Meta