The Reason Why Vol. 1

2013/08/07 § 1 kommentar

Att försöka hänga med i svensk jazz kan ibland vara rätt förvirrande. Grupper och konstellationer är ofta lika kortlivade som japanska idoler. Ibland så gör de bara en skiva för att sedan tystna helt eller dyka upp ur tomma intet flera år senare. Alla som vart med om att deras favoritband lagt ner instrumenten vet vilken traumatisk musikupplevelse det kan vara. Inom jazzen så har dock sådana uppbrott oftast betydligt mindre allvarliga för alla fans. En jazzgrupps uppbrott betyder ofta inte att musikerna slutar spela med varandra, utan kanske bara att man gör det under nya former och under ett nytt namn. I många fall är det vem som skrivit musiken som avgör vad bandet heter just denna gång. Det finns därför ofta en ganska stor överlappning mellan gruppernas medlemmar, där de riktigt flitiga artisterna tycks ha ett finger med över allt.

För mig så finns det tre namn som alltid lyckas fånga min uppmärksamhet när jag letar efter ny svensk jazz, Goran Kajfeš (trumpet), Jonas Kullhammar (saxofon) och Per ”Ruskträsk” Johansson (saxofon). Det är tre musiker som i sina olika konstellationer och kombinationer innehar åtminstone fem platser på min personliga tio-i-topp jazzlista. På albumet ”The Reason Why Vol. 1” så återfinns samtliga tre, denna gång under namnet Goran Kajfeš Subtropic Arkestra. Redan här är det med andra ord som upplagt för en riktigt bra skiva. Dessutom var Subtropic Arkestras konsert ifjol på Gustav Adolfs torg, med musik från albumet ”X”, årets i särklass starkaste musikupplevelse.

Till skillnad från ”X”, där musiken var skriven av Kajfeš själv, så består ”The Reason Why Vol. 1” enbart av covers. Det är för mig okända låtar, av för mig mestadels okända artister från världen alla hörn. Men om jag ska vara ärlig så tog det tog mig faktiskt rätt länge innan jag förstod att det faktiskt var frågan om covers då Kajfeš elektroniska och psykedeliska jazzsound tydligt präglar låtarna. Min enda invändning mot ”X” var att albumet (inte konserten) trots sin stora och skickliga ensemble kunde kännas lite väl loj och ibland började gå på tomgång. På ”The Reason Why Vol. 1” så upplever jag att Goran Kajfeš använder en större dynamik och växlar mellan lite mer introspektiva och finstämda partier med röjiga och ruffiga partier. Just musiker som vågar spela lite fult och ta ut svängarna är något som jag verkligen uppskattar. Det som skiljer skalonanister från verkligt bra solister är förmågan att inte bara bryta mot regler när det behövs, utan att skriva nya allt efter som. Det ger albumet en helt annan dynamik där låtarna bygger upp rätt förutsättningar för den kommande spår de är inte bara fristående spår. Goran Kajfeš öppnar stark, tar sedan ned det intensiteten lite för att till sist öka mot den stora finalen. Det är en upplevelse som i mina öron talar för just albumformatet snarare än lösryckta singlar eller MP3-filer. I ett väl sammansatt album är helheten alltid större än summan av dess delar. Något som blir ännu tydligare när man lyssnar på skivan på vinyl och inte kan byta spår med en snabb knapptryckning. Att lyssna på ett album från början till slut ger en helt annan, om än inte alltid bättre, bild av verket som helhet.

Egentligen så förtjänar alla åtta spår på ”The Reason Why Vol. 1” att få någon form av omnämnande men det är det sista spåret ”Karina” som jag verkligen fastnat för. Min första reaktion när jag hörde Karina vara att det precis lika gärna hade kunnat vara något ur Frank Zappas album ”The Grand Wazoo” eller ”Waka/Jawaka”. Med tanke på att Zappa är en av mina stora favoriter och att ”The Grand Wazoo” i mina öron är ett av hans bättre album så är det verkligen inget dåligt omdöme. När jag jämför med Arthur Verocais original så framträder det Kajfeš tillfört tydligt. Hans version är både betydligt råare och intensivare. Det målbrottsbrölande ljudet från Ruskträsk barytonsaxofon ger både en helt annan tyngd och botten till låten samtidigt som den ger kontrast de mer finstämda stämmorna. Andreas Söderströms gitarrspel får mig dessutom att helt glömma bort hur mycket jag egentligen hatar jazzgitarr. Hans spelstil och sätt att använda wah-wah fullbordar verkligen illusionen av att man lyssnar på en bortglömd Zappa låt.

Den enda kritiken jag har är att det verka vara väldigt länge innan jag får chansen att höra albumet live. Det verkar dock som att det inte är förrän i november det är dags för en konsert i mitt närområde, då i Uppsala. Men om man bor i Göteborg så får man chansen redan till helgen. Subtropic Arkestra kommer nämligen att spela på Way Out West den 9:e augusti. Bara det är en god anledning att skaffa ett festivalpass.

Och en liten bonus från Subtropic Arkestras förra album ”X”

Taggad: , , , , , , ,

§ Ett svar till The Reason Why Vol. 1

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande The Reason Why Vol. 1Endast för förryckta.

Meta